Læringssyn

Ådalskolen fokuserer på barnets ressourcer og forsøger hele tiden at sikre, at barnet er i trivsel både psykisk, men også fysisk. Børn er i stand til at lære og udvikle sig, når de oplever balance. Vi tilstræber at skabe et læringsmiljø, hvor alle børnene kan møde relevante udfordringer, så de lærer mest muligt.

At øge livsdueligheden er et af målene med skolegangen. Indholdet i skoledagen er derfor bredt forankret og dækker dels det fag-faglige indhold jf. Folkeskoleloven, dels det personligt udviklende, det kommunikative samt at gøre børnene så selvhjulpne som muligt. Motivationen til at lære nyt understøttes af oplevelser i naturen i form af udeskole, hvor undervisningen fx "flyttes" til den nærliggende Kærehave skov eller Ådalen.