Udskolingen 8. - 9. klasse
I udskolingen er eleverne inddelt i grupper, som har en stamklasse, hvor eleverne har deres base og spiser deres frokost.
Når de arbejder med matematik og tegnediktat er de niveaudelt og arbejder inden for nærmeste udviklingszone.
Hver morgen starter med en halv times morgenmotion, som både bygger på principper for (noget om det kognitive, god kondition sætter spor i fokus, koordination, motorik osv.) I de to første moduler er der henover ugen et horisontalt fagbånd ud fra princippet; den daglige dosis.
Der arbejdes emneorienteret og over et år bearbejdes der 10 forskellige emner.
"Ud i livet" er et selvstændigt emne, hvor der arbejdes med alt det, der venter de unge mennesker, som er på vej.
Eleverne er fredag opdelt på 2 linjer hvor der arbejdes værkstedsorienteret. Indholdet tager udgangspunkt i design, håndværk, køkken og udeliv. Det er både teoretisk og praktisk funderet arbejde, som skal opøve de håndværksmæssige kompetencer og livsduelighed. Det er elevernes interesser, motivation og evner til at vælge, som kommer i spil.
10. klasse
Ådalskolens 10. klasse har til huse sammen med vores STU på Stakhavegård. Hverdagen ligner den øvrige udskoling, men med mulighed for samarbejde med STU eleverne. I 10. klasse er vi et lille hold på 6 elever der, fysisk er placeret på Stakhavegård, en stor grå villa.
Vores klasselokale er indrettet således at eleverne har en individuel arbejdsplads samt en plads ved fællesbordet, hvor vi spiser og laver emneorienterede opgaver.
Fagligt arbejdes der individuelt ved deres enkeltborde, efter nærmeste udviklingszone. Der tages udgangspunkt i elevernes interesser og motivation som fundament for fagligheden. Vi gennemgår hver morgen ud fra deres ugeskema, dagens fastlagte aktiviteter, hvor et peronale bliver tilknyttet et par elever, til dagens program, så de kan hjælpe med både praktiske og undervisningsmæssige opgaver.
I løbet af ugen har vi en krea dag i Ådalskolens billedkunst lokale, vi har en tur dag, hvor i tager skolens bus ud i verden og oplever sammen. Vi har en maddag på skemaet, hvor vi laver ADL træning og lette retter.
Hver morgen har vi en fast morgentur på ca. en halv time, hvor vi går og bruger kroppen med lidt hop, armsving og flyverleg.
Vi arbejder hver dag på, at eleverne skal lære at bruge hinanden og derved styrke fællesskabet.