Sprog og kommunikation

ASK - alternativ supplerende kommunikation

Alle børn på Ådalskolen har vanskeligheder inden for de sproglige og kommunikative områder. Kommunikation består af tre dele; 1) et budskab sendes 2) budskabet modtages 3) budskabet forstås. Et budskab kan både være intentionelt og ikke- intentionel, og det kan også modtages sådan. En vellykket kommunikation er, når et budskab både afsendes intentionelt og modtages intentionelt.

Hvis et barns kommunikation ikke udvikler sig som forventet, kan der opstå kommunikationsvanskeligheder. De kan optræde alene eller i kombination med andre vanskeligheder.

Nogle børn er så udfordret i deres kommunikation med andre, at de har behov for alternativ supplerende kommunikation (ASK). På socialstyrelsen.dk kan man læse, at ASK er en fælles betegnelse for de måder man kan kommunikere på, hvis ikke man har tilstrækkeligt vokalt verbalsprog (talesprog).

Hovedformålet med ASK er at give barnet de bedst mulige forudsætninger for god kommunikation og deltagelsen i samfundet. Det forudsætter kommunikativ autonomi, kommunikativ tilgængelighed og kommunikative kompetencer.

Med et ASK-redskab skal du kunne: 1) give udtryk for ønsker og behov, 2) give informationer, 3) social nærhed, 4) social etikette, 5) indre sprog.

På skolen anvender vi både low tech kommunikation (kommunikations- bøger, - strimler o.l) og high tech løsninger (Der er børn på skolen, der p.t. anvender communikator, GRID3, Go Talk NOW, div. talebøffer og nul et kontakter).

Har et barn behov for et kommunktionsredskab (high tech), skal det ansøges og bevilliges af barnets hjemkommune.

Vi tilbyder sparring/vejledning og samarbejde om hvilket kommunikationsredskab et barn kan have behov for og opbygningen af det.