Hvordan ser en specialpædagogisk praksis ud på distancen?

I disse tider må det være passende med et opslag om hvordan hverdagen ser ud for børn med psykiske- og fysiske funktionsnedsættelser når der undervises på distancen.

Hos rigtig mange jongleres der med både arbejde og hjemmeskole, så tålmodigheden er sat på prøve. Resten af familiens onlinemøder og undervisning samt nysgerrige kæledyr og forstyrrelser bliver hurtig en naturlig del af vores alles hverdag. Alle rum anvendes til arbejdet hjemme, og vi får glimtvis lidt af vores private liv sat i spil. Heldigvis får vi også mulighed for at møde vores skønne elever i deres omgivelser.

Der knokles med alle mulige opgaver og på alle mulige tider af døgnet. Nye rammer er nødvendige når ihærdige elever forsøger at “ringe op” til skolen allerede kl. 6.50. Der forberedes undervisningsforløb, udarbejdes års- og ugeplaner, planlægges kommende skoleår, opgøres tests, skrives rapporter, udsendes invitationer til møder, laves arbejdsbeskrivelser og holdes tæt kontakt med både bosteder og forældre. Samtidig arbejdes der med en plan for hvordan vi kommer retur efter al denne forandring som er svær for mange børn.

Som så mange andre steder er SkoleTube en af nøglerne til deling og samspil. Vi har nu et utal af kanaler som indeholder alt fra bookcreator bøger til fysioterapiøvelser. Her kan man bl.a. finde et udvalg af videohilsner, historieoplæsning, læsebøger, tegn til tale øvelser, morgen sang, genkendelige sange fra hverdagen, dukketeater, opgaver, kims leg og børneyoga.

I TEAMS “ses vi” til virtuelle møder, workshops, morgensamling, læsepift, socialt møde med kammerater, finder påskeæg i haven hos en medarbejder og har undervisning. I disse tider tror jeg de voksne lærer mindst lige så meget som eleverne. I AULA koordineres der med utallige opslag, beskeder og videndeling så man bliver helt overvældet. Her holdes desuden den nødvendige kontakt med alle.

En efterlysning tidligere på ugen af hvilke igangværnede projekter vi har på Ådalskolen viser med al tydelighed breden af tiltag. På rigtig mange måder er et nøjagtig billede af en helt almindelig hverdag på en skole hvor der altid tilpasses og differentieres til de enkelte elever. Alt sammen naturligvis krydret med analoge aktiviteter. Oprindeligt havde jeg tænkt at efterlysningen skulle munde ud et kort overblik over nogle af alle de mange tiltag. Som med så meget andet har det udviklet sig i løbet af ugen, så hermed en inspirationsliste over mine seje kollegagers bud på aktiviteter:

• Tegnediktat via Youtube
  • Struktur og dagsplaner så det passer den enkelte elev og rammerne hjemme
  • Ark til registrering i forhold til elevernes trivsel samt kontakten til elever, forældre og bosteder
  • Anvendelse af et utal af apps
  • Arbejde med projektopgave
  • BookCreator bøger bl.a. med kommunikationspas på iPad, tilpasset hjemmeproduceret læsebog med billeder, video, tekst og indtalt lyd samt personlige bøger til eleverne
  • Lektier via online portaler og anvendelse af disse fx matermatikfessor, lyt og stav, den første læsning
  • Deltagelse i sofaskolen.dk
  • Skype-gymnastik 2 gange ugentligt og fælles Fortnite 1 gang om ugen
  • Pauser med mindfullness og fysisk arbejde i form af en pligt hjemme
  • Opskrifter som eleverne kan lave hjemme i køkkenet
  • Deltagelse i projekt Børnenes rekordbog om sammen at skrive Danmarks største bookcreator bog
  • Taleundervisning med en kombination af skærmdeling og livekamera for på den måde at kunne spille spil, læse historier, synge, lave mundmotorik og handlingsforløb ud fra billeder
  • Fysioterapi som video vejledning samt instruktionsvideoer med individuelle øvelser
  • Samlinger af billeder som årskavalkade samt personlige klip til de enkelte elever
  • Online musikundervisning

Helt centralt i disse tider er understøttelse af forældrene i forhold til login, tilpasning af daglige planer, deltagelse og alt muligt andet. En stejl læringskurve også for forældrene så en kæmpe tak til alle jer. Uden jeres assistance ville intet af dette være muligt!

Det er bestemt ikke en ensom tjans at være IT-konsulent i disse uger. En samlet kultur fuld af input, vilje, kreativitet, engagement og evner som sættes i spil i vores nye digitale praksis. En altid positiv tilgang og en fantastisk evne til at få strukket elastikken så det hele kommer til at passe ind i vores og børnenes virkelighed. Så kan man for en stille bemærkning godt tillade sig at være lidt stolt!